Insamling till krigsdrabbade i Ukraina

En person står bakom en stor skåpbil som har bakdörrarna öppna, inne i bilen står kartonger fyllda med olika förnödenheter.

Tillsammans med Brännkyrka församling samlar Älvsjökyrkan in förnödenheter (varma kläder, filtar, sjukvårdsutrustning, samt pengar till kaminer) som oavkortat går till nödställda i Ukraina inför den kalla vintern. Diakon Pia Palmin Svanlund berättar:

”De ryska missilerna har attackerat människors hem och livsviktig infrastruktur, fönster har blåsts ur husen och stora delar av befolkningen står utan möjlighet att få värme i vinter. I de fall det finns el så kommer den ransoneras hårt och bara finnas under vissa timmar per dygn. I mindre byar flyttar man ihop i de hus som har bäst möjlighet att kunna värmas. När vi ville bidra med varma kläder till ukrainska flyktingar här hemma, bad dom oss istället att göra insamlingar för att skicka ned till dom som är kvar i Ukraina och går en fruktansvärd vinter till mötes, efter bombningarna av civilsamhället.

Vi har fått igång ett fint samarbete med en församling i Kyiv som som gör ett fantastiskt hjälparbete och delar ut varma kläder och filtar i de byar som förstörts av de ryska bombningarna. De kommer upp och hämtar hos oss och åker ner igen i slutet av november. Därefter har de upparbetade vägar för att dela ut våra saker där de behövs mest. ”

Insamlingen består av två delar:

• Insamling av fysiska förnödenheter som skickas till Ukraina
  • Insamling av pengar till att köpa värmekaminer på plats

Fysiska förnödenheter – vad behövs?

Vi ber om hjälp med:

• Varma kläder för vuxna och barn
  • Näring (mat) som går att långtidsförvara, barnmat, vitaminer och näringstillskott, mjölkpulver, torkad frukt, nötter
  • Ljus och fotogenlampor, tändare.
  • Termosar för varmförvaring
  • Termounderkläder
  • Vintersovsäckar och vintertält
  • Våtservetter, blöjor och andra personliga hygienprodukter såsom bindor och tamponger
  • Bärbara kraftstationer, lagringsbatterier och kraftbanker
  • Ficklampor och belysningslampor och batterier
  • Bärbara gasbrännare + gaspatroner för dem
  • Spritkök och kaminer
  • Invertergeneratorer, bensin, diesel
  • Kemiska värmare
  • Sjukvårdsprodukter, mediciner, förband
  • Medical tourniquets (tourniquet är ett avsnörande förband som används för att stoppa allvarliga och massiva blödningar på en arm eller ett ben när ett vanligt tryckförband inte räcker till)
  • Hund- och kattmat
  • El-aggregat

Den som vill bidra kan lämna in saker:
– till Brännkyrka församlingshem, Götalandsvägen 189-193, öppet måndag till fredag mellan 9.00 och 15.00, lunchstängt 11.30-12.30 (tisdagar öppnar expeditionen 10.30). Den som bara kan lämna kvällstid: kontakta diakon Pia Palmin Svanlund och kom överens om en tid (sms till: 0739372849 eller på mail: pia.palmin@svenskakyrkan.se).
– till Älvsjökyrkan, Långbrodalsvägen 46: måndag till torsdag 21/11 – 24/11 mellan kl 17 – 19, samt måndag 28/11 mellan kl 17 – 19.

Insamlingen av saker stänger onsdag 30 november. Vi är tacksamma om alla saker inte lämnas in sista dagen för då blir det mycket att sortera på en gång. Transporten åker på förmiddagen 1 december tillbaka till Ukraina.

En kamin kan ge värme och mat till flera familjer

Insamling av pengar för inköp på plats av kaminer. Varje kamin kostar 90 US-dollar (ca 1000 kr) och vi har redan fått insamlat och kunnat skicka 5 kaminer.

Du kan swisha till Kyrkans insamling till Ukraina Diakoni för inköp av kaminer: swishnummer 123 690 8966, skriv ”Järnkamin” så går pengarna rätt.

Kamin-insamlingen kommer pågå åtminstone december ut. Tillsammans så kan vi skicka värme!

🇸🇪 🇺🇦